cikk 0009
.
Csak eredeti fékalkatrész, és kész!
Honnan jön a tengernyi selejt, mennyivel olcsóbb a minőséginél, ki a felelős a helyzetért, és mennyi balesetet okoznak a kétes eredetű alkatrészek?
Faragjunk féket
Az év elején megjelent cikk ma is aktuális.
Az őszi karbantartás idején vizsgált fékalkatrészek miatt vettük elő ismét. Az olcsó alkatrészeket felhasználó- és beépítő "szakembereknek" szól a cím: Faragjunk féket! Mondjuk bodzafából.
A teljes cikket nem idézzük, csak kiemelünk belőle egy-két érdekességet. Aki kíváncsi a teljes tartalomra ide kattintva elolvashatja: teljes cikk érdekel >>
" Évente 300-350 ezer magyar rendszámos autóba szerelnek valakik gyanús fékalkatrészeket, a minőségük gyatra, akár életveszélyesek is lehetnek - kürtölte világgá a minap a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT), majd így folytatta: a hamis féktárcsáknál és fékbetéteknél is háromszor több egyéb ócskaság épül be az autókba idehaza a csapágyaktól a gyertyákig.
Honnan jön a tengernyi selejt, mennyivel olcsóbb a minőséginél, ki a felelős a helyzetért, és mennyi balesetet okoznak a kétes eredetű alkatrészek?
Mit hamisítanak leginkább?
Jellemzően a nagy mennyiségben és egyszerűbb gyártási technológiával előállítható alkatrészeket.
Itt látható a hamisítványok toplistájának élmezőnye, mellettük az olvasható, hogy a teljes évi hazai forgalom hány százalékát teszik ki a becslések szerint az illegális termékek.
- levegő- és olajszűrők, 15-20 százalék
- kenőanyagok, 15-16 százalék
- fékalkatrészek (főként féktárcsák és tárcsafék-betétek),
7-10 százalék
- gyújtásalkatrészek (főként gyertyák), 5-7 százalék
- csapágyak, 4-5 százalék
- üzemanyag ellátórendszer elemek (főként dízel
befecskendezők), 4-5 százalék
Az internetes vásárlás terjedése az alkatrészpiacra is egyre jellemzőbb, a kispénzű, vagy csak simán spórolós üzembentartók rengeteg különféle hirdetés közül választhatnak. Az árak pedig csábítóak, többnyire meg sem közelítik a márkaszervizek által a gyári alkatrészekért elkért összegeket.
A minél olcsóbb javítás keresése közben illegális forráshoz nyúló autósok mellett semmiképpen ne feledkezzünk meg a szerelők és az állami hatóságok felelősségéről. Rengeteg járműbe ugyanis az üzemben tartó tudtán kívül szerelhetnek hamisítványt, mire azzal szoktak visszavágni, hogy ha az autós "lehetne számla nélkül, olcsóbban?"- mondattal indít a műhelyben, nem várja el a számlával vásárolt, drága, minőségi alkatrész beszerelését. Nem zárható ki ugyanakkor, hogy szóba sem kerül a felek között az ügyeskedés, egyes szakik mégis a legolcsóbb megoldást választják.
Itt jön be az állam felelőssége, hogy kit enged autót szerelni, és kit nem, ellenőrzi-e a vállalkozások törvényszerű működését, vagy hagyja az egészet.
Az illegális járműjavítások fentebbi okok miatt különösen nagy veszélyt jelentenek a közúti közlekedés biztonságára.
"Egy hamis fékbetét vagy egy hamis légzsák, amely már alacsony sebességnél kinyílik, vagy épp túl későn nyílik ki, halálos kimenetelű balesetet okozhat. A leggyakrabban hamisított alkatrészek közé tartozó fékbetétekből találtunk már faforgácsból, sőt, fűből készült hamisítványt is" - válaszolta korábbi kérdésünkre a NAV.
Egymástól megkülönböztetni a hamis és az eredeti alkatrészt
nem is feltétlenül az autós feladata. Az ő dolga, hogy kizárólag biztonságos,
létező adószámmal rendelkező piaci szereplőtől számlával vásároljon, ahol
biztosítva vannak a fogyasztói jogai, és esetleges reklamációval is tud élni
utólag."
Forrás: Lencsés Csaba 2017.01.11.
https://www.vezess.hu/magazin/2017/01/11/auto-alkatresz-hamisitas-kereskedelem/
Intelligens marketingesünk megjegyzése:
[ Aki egyébként másodállásban a soroksári halfeldolgozóban kisegítő raktáros ]