cikk 0019
A tüsszentés veszélye vezetés közben...
A nemzetközi biztosítótársaságok együttműködésének köszönhetően, a globális információcsere különös eredményeket hozott a felszínre.
Az elmúlt évek baleseti esettanulmányai vizsgálata közben kiderült, hogy szerte a világban több mint kétmillió gépjárművezető élte át a vakvezetés egy különleges formáját.
Ezek a gépjárművezetők úgy okoztak balesetet, hogy tüsszentettek.
A vizsgálat nem kategorizál, nem tesz említést a tüsszentés kiváltó okáról. Nincs taglalva, hogy influenza, allergén sokk, vagy egyéb ok miatt tüsszentett a gépjárművezető.
A vizsgálat az időpontokat tekintve viszont ad támpontot. Valószínűsíthető, hogy a téli időszakban az influenza okozta megbetegedések, nyári időszakban a pollenérzékenység valamint a helytelen klíma használata okozta meghűlések, és esetlegesen a legionella fertőzések okozta betegség, ami az elhanyagolt hűtési rendszer velejárója.
A téli időszakban egyáltalán nem, vagy csak ritkábban használt klímaberendezések hőcserélő lamellái, valamint az utastér légbefúvó járataiban csírák, baktériumok és különböző gombák szaporodhatnak el és telepedhetnek meg, amelyek azon kívül, hogy kellemetlen szagot árasztanak, az egészségre is károsak lehetnek.
Korábban ajánlottuk már az ózonos klímatisztítást, melyet cégünknél lehet igénybe venni.
Ide kívánkozik még néhány adat, hogy jobban szemléltethessük mennyire fontos az, hogy közlekedni csak megfelelően felkészített gépjárművel, ideális körülmények közt biztonságos, valamint kipihenten és egészségesen, hogy ne az emberi tényező legyen a leggyengébb láncszem.
Városi, 50 km/h tempónál ideális esetben 19,6 méter alatt állunk meg. Ha egy másodpercre elbambulunk, akkor már 33,4 méter szükséges. Ha pl. mobilt nyomkodva csak 2 másodperccel később észlelünk, akkor pedig 47,3 méter kell a teljes megállásig. Utóbbi az ideális féktávolság közel 2,5-szerese.
A reakcióidő fontosságát jól szemlélteti a következő példa. Vegyük azt az esetet, amikor városban 30 km/h-val haladunk és elénk szalad egy gyerek. Normál, 0,7 másodperces reakcióidővel, satuféket nyomva pont megállunk előtte. Kérdés: mennyivel ütjük el, ha ugyanitt 50 km/órával haladunk?
A válasz sokak számára talán meglepő: 50 km/h-val, ugyanis már a reakcióidő alatt elérünk hozzá, nincs már idő és hely fékezni... közben nem is tüsszentettünk.
Jelentős befolyással bír a reakcióidőre a fáradtság, az alkohol, vagy az esetleges betegségek okozta ösztönös és nem irányítható cselekedetek (lásd tüsszentés) melyek természetesen növelik az értékét. Szintén nem mindegy, hogy hol közlekedünk. Városon belül éberebbek vagyunk, ezáltal jobb a reakció, mint például olyan autópályán, ahol már órák óta tempomattal haladunk. Ekkor nyugodtabb, ellazultabb állapotban vezetünk, a reakcióidő pedig ezzel együtt megnőhet.