szakcikk 0001
Elektromos Scania
[archívum]
A Scania nemrég jelentette be, hogy kísérleti jelleggel, egy két kilométeres szakaszon, áramszedőkkel ellátott teherautókat használnak majd. Svédország középső részén, Gävle városa mellett található az említett útrész, melyhez komoly reményeket fűznek a gyártónál. A kiépítés még zajlik, nagyjából télen vehetik majd birtokba a speciális teherautók a villanyvezetékeket. Addig is a Scania komoly marketing-munkát végez a projekttel kapcsolatban.
Ez érthető is, hiszen a technológia fejlesztése és az infrastruktúra kiépítése rengeteg befektetést igényel, amit később szeretnének majd visszakeresni. Legújabb videójukban bemutatják a rendszer működését, mely ugyan sok újdonságot nem tartalmaz, mégis érdekes látni működés közben a villannyal hajtott kamionokat. A trolibuszokkal ellentétben a Scania áramszedőivel akkor kapcsolódunk a felsővezetékhez amikor csak akarunk és ugyanúgy gombnyomásra le is kapcsolódhatunk, ha lekanyarodunk vagy esetleg előznénk. A fülke tetején található áramszedő használaton kívül épp elfér a tetőspoiler mögött, így elméletileg nem zavarja a közlekedést. A Scania hibrid teherautókra szerelte fel a csápokat, a teherautók tehát akkor is képesek zéró emissziós közlekedésre, ha éppen nem kapcsolódtak az áramhálózatra, igaz csak rövid időre, mivel az akkumulátorok azért hamar lemerülnek. A svédek reményei szerint belátható időn belül hétköznapivá válik majd a megoldás, főleg olyan helyeken, ahol a teherautók tartósabb ideig haladnak egyhuzamban, mint például az autópályák külső sávja.